Bloknoot ja blog

Mulle on alati meeldinud kirjutada. Ennevanasti (loe: minu lapsepõlves) tehti seda enamasti käsitsi; vaja oli vaid paberit ja pliiatsit. Paber siis eelistatavalt märkmiku kujul, pliiats- sinine ja pasta oma, mis aga kättesaadav oli ehk siis millest taskuraha üle käis. Mõlemaid oli mu kooli juures asuvas ajaleheputkas tolle aja kohta arvestatav valik. Kui õnnestus, ostsin endale kõige väiksema märkmiku ja pastaka (märkmik 4 ja pastakas 20 kopikat tükk, täpselt parajad, et taskusse mahtuda). Putkapidaja oli kalligraafilises kirillitsas ruudulisel lehel märkmikuvaliku juurde lisanud ka sildi BLOKNOTÕ; no et ikka igale lollile oleks selge millega tegu ja kukutagu nüüd märkmeid tegema. Mina märkmeid ei teinud, mina kirjutasin luuletusi ja jutte ja sikerdasin sinna kui koolitund väga igavaks muutus.
Kui mina kasvasin suuremaks läks helingi rinna sees kangemaks ja taskumärkmikke hakkasid asendama valgete pappkaantega kaustikud. Sinna sisse sai kirjutatud romaane, kõik sellised ajaloolised seiklusromaanid. Kuipalju seal ajalugu oli, sellest ta ise vaikib; selle korvas topeltports seiklusi. Ja mis mõnu oli raamatukaant kujundada… iga viimne kui telliskivi lossimüüris ja volang sametkardinas sai hoolikalt temperavärvidega valgele papile maalitud.
Nüüd olen ma päris suur ning kirjanduslikud ja muusikalised taiesed valmivad arvutis. Aga bloknoot on mul sellegipoolest. Iga õppeaasta alguses saame nimelised kalendermärkmikud kooli logoga. See on selline asjalikum asi (või vähemalt septembris on). Suure hurraaga kirjutan sinna sisse tunniplaani ja võib-olla veel midagi ja mõned asjad, mida ma ei tohi ära unustada. Tähtajad näiteks. See märkmik näeb loomingut vähevõitu, väljaarvatud vahest ehk töökoosolekutel sirgeldatavad karikatuurid. Samas ei saa ma väita, et mulle ei meeldiks nimetet eset omada, kuidagi soliidsem tunne ikkagi :D.
Aga kaustikke/märkmikke ilukirjanduse (ja muu loomingu) teemal ma enam ei kasuta, isegi mitte mustandite jaoks. Kui tuleb idee, loen-laulan-seletan selle diktofoni ja klõpsin siis arvutisse. Natuke kahju on ka, neid vanu märkmikke sirvida on mõnus, neid vanu faile klikkida ei viitsi enam keegi.
Täna hakkasin mõtlema et mis keelest see “bloknoot” – sõna siis ikkagi tuleb? Sain teada et prantsuse. Aga millis(t)el sõna(de)l baseerub? Google ei teadnud vastust. Võib-olla et ma ei osanud õigesti küsida kah. Blog- selle kohta anti info, et tuleb sõnadest web log. Kahju. Ma lootsin, et neil kahel on mingi algne tüvi. Või eks niipaljukest vast on et ka bloknoot on teatud mõttes logiraamat.
Kuidas teiega on, kasutate ikka veel paberit mujal ka kui tualettruumis?

9 kommentaari to “Bloknoot ja blog”

  1. rojukene Says:

    Pakuks tagasihoidlikult, et mõistatuse lahendab inglisekeelne “block-note”. Ju ta prantsuse keeles samadest sõnadest koosneb…

    • sesamy Says:

      No aga mida tähendab ses ingliskeelseski see block- osa? kvartal? tõrge? plokk? et plokk nagu kiviplokk w? eks me siingi ju kasutame sõnu “joonistusplokk” ntx… aga miks just plokk?
      on ju englishis olemas ka arusaadavam notebook…

  2. Oudekki Says:

    bloc = blokk, plokk. Prantsusekeelne bloc tuleb hollandi keelest “block”- nelinurkne tüvi (mass). Tähendab siis laias laastus mingist materialist kompaktset massi. Materjal võib loomulikult olla ka paber (plokknoodi kohta prantsuse seletavad sõnaraamatud räägivadki, et ühest küljest liimiga kokku liimitud paberilehed, kokku moodustavad bloki). Prantsuse keeles on bloc ka siis seotud ka inimestega…

    Eesti keeles on kuidagi tähendus kaheks läinud, kus ÕS andmetel

    plokk= ühtne risttahukakujuline tervik (aga minu arvates võiksid ju ümmargused plokid ka olla). Selles mõttes on märkmik plokk.

    blokk = riikide, parteide, organisatsioonide liit; rühmasulg (spordis), lisaks ka “valimisblokk” jne.

  3. maailmaparandaja Says:

    Mina olen eluaegne päevikupidaja. Kui kirjutamise enam-vähem selgeks sain, olen ikka märkmeid teinud oma eluolust. Esialgu teemal tõusin- sõin-mängisin-sõin-õppisin-sõin-magasin. Hiljem pigem teemadel maailmanaba mina ja see vähene, mis ümbrusesse jääb (sellesse perioodi jäävad ka minu algelised luulekatsetused. õnneks see periood sai läbi. Kirjandus sellest palju ei kaota). Praegugi on mul üks päevik pooleli, aga ta ei edene kuidagi. Kahel lihtsal põhjusel. Esiteks on mul nüüd blogi ja topelt ei viitsi ma kirjutada. Paar esimest aastat käisid küll blogi ja päevik paralleelselt. Teiseks aga seetõttu et enam mul pole vaja kõike mis hinge vaevab kirja panna, sest nüüd on mul inimene, kellele võin kõike rääkida. Kirja saavad ainult olulised sündmused/mõtted.
    Kirjanduslikest katsetest veel niipalju, et mu surematu romaan on siiski digitaalsel kujul (kuigi ma köitsin I osa ka ära ja hoian riiulis).
    Päevikuid aegajalt ikka sirvin, aga ega sealt suurt midagi lugeda pole. Käekiri nii kole, et ei saa lihtsalt aru.

  4. CV Says:

    Peale blogima hakkamist pean ma ainult reisipäevikut veel paberil. Mulle meeldib istuda kusagil võõras kohas kohvikulaua taga ja kirjutada oma kaunisse nahkköitega reisipäevikusse muljeid sellest kuidas on seal kohvikulaua taga istuda 😀

  5. kukupai Says:

    Mina jälle kirjutan teatud tööalased jutud tingimata paberile, hea kaasa võtta ja oma käekirja suudan ikka lugeda 🙂
    Igasuguseid kaustikuid on ka elu jooksul kogunenud (kuna ma praktiliselt kolinud ei ole, on need ilusti alles ka).
    Arvutisse läheb rohkem kirjavahetus, artiklid, blogi, viimasel ajal ka pildid…

  6. Smaragd Says:

    Tähendab, täiesti teemaväline kommentaar. Sa kunagi nii rõemsalt kuulutasid, et jagad lahkesti parooli selle küsijatele. Ma ju küsisin, aga üldse pole vastust saanud. Noh, jah, võibolla see on vihje ja ma olen lihtsalt pikkade juhtmetega. 😀

    • sesamy Says:

      saatsin sulle (vist kolmapäeval) a ega topelt ei kärise, panin täna uuesti teele 🙂 (sellele yahoo.com aadressile)


Lisa kommentaar

